Träning och skador för hantverkare

Att jobba som hantverkare är något som de flesta tror är ett enkelt jobb. Men i själva verket blir många hantverkare sjukskrivna i tidig ålder, speciellt om de jobbar på privata byggen där de gör alla möjliga jobb själva. Därför kommer denna artikel kolla närmre på olika skador som ofta uppkommer för hantverkare och byggare samt vilken typ av träning som kan vara bra för att motverka dessa.

Ont i ryggen och nacken

Många byggare står upp nästan varje dag och rör sig mellan olika platser på ett bygge. En del gör även tunga lyft, exempelvis stenläggare och finsnickare. Detta gör i sin tur att många får ont i både nacke och rygg, vilket i sin tur är viktigt att motverka. Ett sätt att motverka det är att alltid stretcha före och efter jobbet. Detta gör att musklerna och kroppen blir mer elastisk. Därför har även många byggföretag infört morgongymnastik för de anställda. Detta då de flesta människorna är väldigt stela på morgonen, vilket ökar risken för ont i ryggen om jobbigt arbete utförs utan stretchning. Om det dock går för långt och problemet kvarstår varje dag kan det vara bra att höra av sig till företag som Idrottsskadespecialisterna.se som kan hjälp till med olika typer av skador, så läs mer på hemsidan för att få med information kring deras tjänster.

Vanligt med skador

När det kommer till att jobba som byggare och hantverkare ökar också riskerna för skador. Enligt en del tidningar räknas nämligen byggbranschen som en av de farligaste branscherna i hela Sverige på grund av alla de olyckor som sker varje år. Det finns blir annat risk för att någon faller och stukar foten. Men det kan också vara allvarligare än så då en del faktiskt kan gå bort på arbetsplatsen. En annan vanlig skada som sker inom byggbranschen är också tennisarmbåge. Detta då armarna används dagligen inom arbetet vilket gör att armbågen kan belastas kraftigt. Av denna anledning är det också viktigt att vara i nära kontakt med arbetsgivare om man har ont på jobbet. Det värsta man kan göra är att vara tyst, för då blir problemet ofta värre.

Viktigt att både träna och hålla kontakt med specialister

Att jobba som hantverkare och byggare är därför både riskfyllt och krävande. Därför är det viktigt att man håller god form i hela arbetslivet. Det handlar bland annat om att träna minst två gånger i veckan så att konditionen är god och att styrkan i armar, rygg och nacke är bra. Utan att träna finns det risk att kroppen tar skada av tunga lyft och mer krävande arbetsdagar.

Det är också väldigt viktigt att hålla kontakt med specialister inom skador och rehabilitering. Nästan alla byggare och hantverkare behöver någon gång rehabiliteras. I vissa fall har arbetsgivaren ett företag som kan hjälpa till genom olika typer av försäkringar. Men i en del fall är det upp till arbetstagaren själv att anlita någon som kan hjälpa till. Det är därför också viktigt att kolla med sin arbetsgivare vad de olika försäkringarna täcker.